Hultsfred har länge klingat bekant i samband med musik- och kulturliv. När den kända Hultsfredsfestivalen lades ned vill man hitta nya sätt att locka folk till att besöka eller flytta till Hultsfred. Detta sker genom en musikvideo som humorgruppen Infallet ligger bakom. De sjunger om hur musiken finns i luften och nämner bland andra upprorsledaren Nils Dacke och rapparen 50 Cent. Humorn vävs samman med vardagssituationer och lokala statister. Det framgår också i videon att Hultsfred har aldrig haft trafikköer, något som måste locka många storstadsbor att flytta till den lilla metropolen. Musikvideon har blivit en succé med över 100 000 delningar och kommentarerna fortsätter att hagla.
Festivalen har lämnat avtryck i Hultsfred
Att Hultfreds kommun marknadsför sig med hjälp av humor och musik mottages positivt på alla håll, men när textraden som beskriver en festival som sedan länge är borta så uppenbarar sig ett flertal kritiska kommentarer på både Youtube och Facebook, där filmen går att se. De menar att det fortfarande arrangeras festivaler i trakten, och att texten är missvisande. Chefen för turism- och information Malin Albertsson menar att det är just det man vill få i rampljuset, att i Hultsfredsfestivalens fotspår har nya festivaler blommat upp. Musiken har lämnat ett avtryck och som musikvideons titel lyder ”There´s music in the air” så finns musiken var man än lyssnar i Hultsfred kommun.
Blåsa liv i landsbyggden
Musikvideon är ett seriöst försök att marknadsföra Hultsfreds kommun och ort, det är det inget snack om. Den delades över 100 000 gånger efter det att den släpptes på humorgruppens Facebook-sida. Kan detta fenomen vara ett nytt, kreativt sätt att få folk från storstäder att inse fördelarna och glädjen i att bo i mindre tätorter i Sverige? Ett tillvägagångssätt att kopiera de glamorösa, pampiga delstatsvideorna från USA och konvertera dem till svenska mått? De belyser fördelarna med att bo i just deras område, nämner personer och händelser som är unika just för deras delstat. Det är ett smart drag av Hultsfred att använda sig av musik och humor, då detta är så enkla att applicera på mindre tätorter.